Gesprekskaarten Executieve Functies - Voortgezet Onderwijs

Artikelnummer: ISBN/EAN: 978-90-828141-0-1
Artikel 1 van 4 Volgende
€ 46,95 (inclusief 21% btw)

Gesprekskaarten Executieve Functies Voortgezet Onderwijs

Deze set bevat 121 kaarten. Per executieve functie zijn er 10 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen in het voortgezet onderwijs. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.

Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen en tieners in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.

Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?

Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: * op school * in je werk * in relatie tot anderen * in je persoonlijke leven

De 11 executieve functies zijn:

Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitie

Gedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogen

De stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (kind)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn.
De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.

Hoe kun je de kaarten gebruiken?

Dit is één van de mogelijkheden:

De hulpvraag van ouders luidt: “Mijn zoon kan niet plannen en daar hebben we thuis altijd strijd over. Het lukt hem niet om zijn huiswerk af te krijgen en doet dit dan op het laatste moment, waardoor hij en wij daar stress van hebben.”

De coach pakt de gesprekskaarten met het onderdeel Plannen erbij en bespreekt de stellingen die hier op staan. Door gebruik te maken van doorvraagvragen wordt bekeken of hij echt niet kan plannen of dat er misschien iets anders aan de hand is. Uit het gesprek met het kind blijkt dat hij wél heel goed is in het inpakken van zijn voetbaltas en zijn eigen koffer. In die situatie kan hij dus plannen. Je kunt nu gaan bespreken met het kind hoe hij de overgang gaat maken van het inpakken van je voetbaltas naar het plannen van je huiswerk.

Het kan ook zijn, dat het probleem meer ligt in het missen van overzicht. Dan kun je bijvoorbeeld de timemanagement-kaarten erbij pakken.

Zowel het kind als jij krijgen op deze manier goed inzicht waaraan je gaat werken met elkaar.

Voorbeelden van een stelling op een gesprekskaart plannen: * Ik gebruik strategieën om mijn huiswerk te onthouden. * Ik heb altijd of meestal de juiste materialen die ik nodig heb om mijn huiswerk te kunnen maken en leren. * Een kalender of agenda helpt mij bij het verminderen van stress bij toetsen.

Wat zit er allemaal bij je aankoop:

* Natuurlijk de kaarten in een mooi doosje dat door de brievenbus past.
* Een inlogcode waarbij je toegang krijgt tot het extra gedeelte op onze website www.lerenlerenschiedam.nl, met daarin:
- een uitgebreide startershandleiding;
- de informatiekaarten als PDF, zodat je deze in A4 kunt printen;
- de doorvraagvragen per executieve functie;
- een lijst met spellen die je kan gebruiken om de executieve functies te trainen.

Onze kaartensets kun je onderscheiden door de smileys op de achterkant van de kaarten en de smileys op de doos: 
Basisonderwijs heeft 1 smiley 
Voortgezet Onderwijs heeft 2 smileys
Praktijkonderwijs & (V)MBO heeft 3 smileys

Zo kun je de kaarten door elkaar gebruiken en daarna weer makkelijk sorteren.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2017 - 2020 Leren Leren Schiedam | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel